Projektplan

Eftersom bloggen faktiskt är tillägnat mitt projektarbete så kommer här nu min projektplan.
 
Bakgrund
När Cabaret Candy Club sattes upp år 2010 var jag där och tittade och var fantastiskt överraskad av min klasskompis Albin, som jag alldeles nyligen hade lärt känna. Jag blev imponerad och häpen, eftersom jag visste att han hade genomfört allt själv och vid den tidpunkten enbart var 16 år gammal, och bestämde mig för att söka året därpå. År 2011 kom jag med i Cabaret Candy Club 2, och för mig kom det som en hysterisk chock hur mycket arbete som krävdes. Repetitioner minst 5 gånger i veckan från tidig eftermiddag till sena kvällar. För första gången i mitt liv fick jag känna på vad ordet "stress" innebar, något som jag nu kunde försäkra mig själv om att jag ALDRIG upplevt i den här månen förr.
I årets Cabaret Candy Club 3 är jag med igen och är betydligt mer förberedd. Jag vet hur mycket jobb som krävs, men däremot så har jag en betydligt större roll i år än vad jag hade förra året - därav krävs det också mer av mig.
Jag vill dokumentera och få folk att förstå hur otroligt mycket jobb som ligger bakom en 2 timmar lång föreställning.
 
Syfte & problemformulering
För de flesta av oss i samhället är det sällan en självklarhet huruvida kultur skapas och hur det påverkar oss. Vilket arbete som ligger bakom konst, performance och en sketch som varar i knappt två minuter. Det finns där, vi registrerar och vi roas av det. Men tyvärr är det inte många som inser hur många som faktiskt ligger bakom allt, och hur mycket kaos det innebär. 14 dagar innan premiär kan man tänka sig att en föreställning borde vara helt klar och att allt bara ska finslipas på, men i de flesta fall är det sällan på det viset. Jag vill helt enkelt visa folk hur stor utveckling som sker med en ensemble de 14 sista dagarna innan och efter premiär.
Energiska och fokuserade repetitioner, affishering, biljettförsäljning och huruvida folk hanterar stressen & pressen. 
Min frågeställning är alltså: "Hur ser utvecklingen ut med Cabaret Candy Club 14 dagar innan och efter premiär?"
 
Metod
Jag kommer att använda mig utav personliga intervjuer med ensemblen, men i första hand videoupptagning och fotografier med mobilen under repetitionerna. Fördelen är att jag slipper skriva ner allt, och kan se på det om och om igen. Det blir lättare att se en utveckling. Nackdelen är att jag inte kommer kunna dokumentera mina egna nummer, men däremot kommer jag ju kunna redogöra för en personlig utveckling ändå genom mina egna ord.
 
Genomförande
För att kunna ta reda på frågan krävs som sagt ovan, dokumentationer, intervjuer och bra frågor från min sida! Jag kommer att ta mycket hjälp av regissören, eftersom han har störst koll på utvecklingen som sker och var förändringar görs. Mitt första mål är att samla så mycket dokumentation av samma nummer från repetitionerna för att sen kunna se hur saker och ting förändras och petas på. Nästa mål är att ställa frågor kring föreställningarna i sig. Hur påverkar det ensemblen att vi plötsligt har en publik framför oss? Därefter kommer jag att göra en personlig intervju med var och en i ensemblen för att se hur de själva upplevt saker och ting. Har de förändrats privat efter cabaren?
 
Tidsplan
Projektet påbörjas 14 dagar innan premiärdag, då jag främst fokuserar på filminspelning
Föreställningar sker den 4, 5, 6 & 11, 12 & 13 oktober. Detta innebär 8 föreställningar.
Efter föreställningarna kommer jag att återkomma till ensemblen och se hur de upplever sig själva när Cabaren slutligen är över. Hur har de utvecklats?
Eftersom jag dokumenterar här så ofta jag kan och så ofta det händer något nytt, kommer jag att meddela min handledare så fort ett nytt inlägg är uppe. Jag kommer också låta henne gå på ett genomdrag av föreställningen, och sen hoppas på att hon kan gå på en av de färdiga föreställningarna. (Tyvärr har vi inte råd att bjuda henne.)
 
Presentation
Mitt projekt kommer att redovisas genom en liten dokumentärfilm som kommer innehålla intervjuer och klipp från repetitioner och föreställningar.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

candyclub.blogg.se

Här kommer jag att hålla min loggbok för mitt projektarbete i skolan. Min frågeställning: Hur förvandlas Cabaret Candy Club från kaos till magi på 14 dagar?

RSS 2.0